Effektiv fm!


Då var det snart time att åka till jobbet.. Har hunnit med mycket saker idag än så länge :) Tog mig ändå en sovmorgon då det inte blev någon träning idag heller :( Imorgon hoppas jag att jag kan ta tjuren i hornen och bege mig till gymmet för lite rygg träning!

Ugnen har gått på högvarv idag.. Har blivit lite bakat!
Har äntligen lagat eget bröd igen. Eller ja frukostbullar! Så himla goda är de!

De heter Brytbröd med Kesella och receptet är taget ifrån Tasteline.com!
Har dock gjort om det lite och bytt ut viss del av vetemjölet mot dinkelmjöl och mer grahamsmjöl :)

Ingredienser

3,5 dl
50 gram
250 gram
2,5 msk
5 dl
1,5 tsk
8,5 dl


Tillagning

Om du använder matberedare börjar du med de torra ingredienserna i beredningsskålen och tillsätter jästen och vätskan.

Gör annars så har:
1. Värm mjölken till 37 grader. Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt kesellan, sirapen, saltet och mjölet och arbeta degen smidig.


2. Låt jäsa 30 minuter på dragfri plats.

3. Ta upp degen på bakbordet och arbeta den. Dela i 24 lika stora bitar, rulla till bollar och lägg tätt i en långpanna.

4. Jäs under bakduk 30 minuter. Grädda i 225 grader varm ugn i 15-20 minuter. Pensla med vatten och lite matfett. Låt kallna på galler under bakduk. Bryt isär bullarna.





Så testa dessa om du vill ha ett härligt saftigt frukostbröd :)


Efter det blev det till att laga Johannas kladdmuffins.. Ska ha med mig dessa till jobbet idag tänkte jag :D
Var ju dock tvungen att provsmaka en nyss.. Hehe :) Man kan ju inte bjuda på ngt utan att ha smakat det innan!

Ca 16 st

2 Ägg
2½ dl Socker
2 msk Vaniljsocker
1 krm Salt
4 msk Kakao
½ tsk Bakpulver
2 dl Vetemjöl
100 g Margarin

Smält margarinet, vispa socker och ägg poröst, blanda sedan i alla torra ingredienser och till sist det smälta margarinet.
Lägg upp i bullformar in i ugnen 200 C i 10 min..

Väldigt goda men ack så farliga!!





Sitter nu och tittar ELLEN.. Hon e ju bara för SKÖN :D Haha.. Man får sig alltid ett gott skratt när man tittar på hennes shower! Hon bjuder verkligen på sig själv! :) Skulle kunna ge mycket för att få åka till USA o se en av hennes shower :D

Hej o hå jobba på !!

//Linda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0