Bakslag BIG TIME.... :(




Usch så himla tråkigt detta ÄR! Skrev ju härrom dagen hur bra träningen gick osv.. Men det var lixom för bra för att vara sant :/
Vaknade igår natt av att båda mina händer (3 fingrar) hade domnat.. gjorde sjukt ont! Fick hänga de utanför sängen för att det skulle vakna till liv igen. Sen var det i stort sett omöjligt att ta upp de i sängen igen för då domnade de igen... Blev inte mkt sömn.
Väl uppe på morgonen kunde jag inte ens greppa smörkniven och bre smörgåsen... WTF?!!!
Använde min favvosida på internet - GOOGLE.. Haha.. Och ja hittade ngt som stämde in till 99%.

Karpaltunnelsyndrom

 

 

Lite info:

Det är vanligt att man får stickningar och domningar i fingrarna, framför allt på natten. Om besvären känns i tummen, pekfingret, långfingret och eventuellt ringfingret kan det vara karpaltunnelsyndrom, som är vanligt men sällan allvarligt.

Karpaltunneln är en kanal som bildas mellan flera ben och ett kraftigt ledband i handloven. Genom den går en viktig nerv och senor till fingrarnas muskler. Karpaltunnelsyndrom orsakas av att utrymmet minskat och nerven och senorna kommit i kläm. Om trycket är kraftigt eller långvarigt kan nerven skadas. Karpaltunnelsyndrom kan innebära ett hinder i vardagen, om man får nedsatt känsel, får ont eller blir fumlig.

 

 

 

Har väl överansträngt mig.. då jag jobbat mycket med händerna och tränat mycket. Speciellt underarmarna.. :/ Så jag hoppas minsann att jag kommer bli helt bra nu under helgen.

Fick det ganska så förspänt igår på jobbet iaf.. :D


Då det inte blir någon träning och jag bara inväntar jobbet i em ska jag försöka slänga ihop 2 st pajer att ha med mig på jobbet ikväll - MYS Fredag! :D
Det blir nog en Hallon/Blåbärspaj och en Annanaspaj :P SWEEEET!


Ha en underbar fredag alla!
//Linda

Kommentarer
Postat av: anonym

ring arbetsterapeuterna i hälsovalet så kan dom hjälpa dig med en ortos, dessa brukar man använda ffa nattetid för att minska symtomen.

2012-02-10 @ 10:56:22
Postat av: Jenny

Hej Linda. Förstår dig precis med dina händer. Har samma problem o haft i snart tre år nu, ska äntligen in på op om en måndag så jag slipper smärtan o skyddet jag sover med. Handleden brinner som eld o fingrarna är svullna som jag vet inte vad, riktigt jobbigt. Blir du inte av med det så gå till läkaren för det blir vara värre o värre :/

Är impad av din träning :)

Kram Jenny

2012-02-12 @ 01:19:08
Postat av: Linda

Usch då jenny :( Stackare! Hemsk känsla när fingrarna domnar och man får en sjuk smärta.. Men som tur väl är jag mycket bättre nu och har t.om kunnat träna idag :D

Fingrarna domnar nu "bara" när jag har de högt upp en längre stund.. Hoppas du får din op. snart så du slipper smärtan!



Tack ska ringa de om de blir värre :) (vilket jag inte hoppas)



Kram på er!

2012-02-13 @ 22:18:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0