-Oktobersoppa-






Igår lagade jag Oktopbersoppa som det så fint hette :) Den var riktigt god och precis vad man behöver en kylig höst dag! :D

Här följer orginal receptet:

Ingredienser:

400g nöt- eller blandfärs
1 msk smör
1 gul lök, hackad
1 morot, grovriven
1 palsternacka, grovriven
½ zucchini, strimlad
150 g vitkål, strimlad
1 l mörk oxbuljong
1 tsk salt
2 msk tomatketchup
2 msk paprikapulver
2 krm malen vitpeppar
1 tsk gurkmeja
2 krm spiskummin

Fräs färsen med smör i en gryta. Tillsätt lök, rotfrukter och grönsaker. Fräs detta en stund.
Tillsätt buljong, salt, ketchup och kryddor.
Blanda och koka upp. Sänk värmen och sjud i ca 15 min. Krydda ev. med mer salt och peppar.
Servera med Cream Fraiche.

Jag gjorde dock om receptet något med mer kryddor och valde bort spiskummin och gurkmeja. Hade även oxfond med rödvin i :D Sedan kokade jag pasta som jag hade i soppan precis innan den var klar :) Blir lite mer matigare då! Serverat med en toast till!
Super GOTT! Fast jag är ju en sopp älskare :)

Smaklig spis!

//Linda





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0